Aktuellt

Koloniträdgårdsföreningen Tanto Lilla bjuder in oss till föreläsning av Tyra Hallsenius Lindhe. Hon kommer att prata om täckodling och visa fina bilder.

Platsen är Vintertullstorget 4

Tiden är 16-18

Pris: 100 kr och för det får man också fika

Vill du anmä'la dig gör du det till Kjell Eklind. Hans adress hittar du på SOS hemsida.

26. mar, 2015
0

Att gräva sin odlingslott inför hösten är jättebra! När man gräver upp jorden, rensar bort det värsta ogräset och helt enkelt vänder jorden får man så mycket bättre förutsättningar för sin odling nästa år. Jordkockorna bryts sönder av tjälen och jorden blir lättarbetad nästa säsong. Passa gärna på att göra en kompostlimpa samtidigt av det trädgårdsavfall som du har. Limpan är hur bra som helst att odla tex squash på. Dessutom är det fortfarande ganska lätt att gräva i jorden eftersom vi inte riktigt har fått vinter i Farsta än.

18. nov, 2014
0

Roberto kommer som vanligt att ta upp beställningar på stallgödsel. Priset är inte bestämt men förra året var det 220 kr för en hel kubik som är lika mycket som 12 kärror. Till en normalstor lott räcker det oftast med en halv kubik.

Förskottsbetalning gäller och beställning görs till Annica som vidarebefordrar till Roberto. När du gör din beställning får du ett svarsmejl med kontouppgifter för att sätta in  pengarna.

Gödseln kommer någon gång i mitten av september och då har man fram till städdagen på sig att ta hand om den. Tar du inte hand om din gödsel innan städdagen har vem som helst som gjort en beställning rätt att ta eftersom högen inte får ligga utanför staketet under vintern.

17. aug, 2014
0

Imorse den 1 augusti kom jag och Soussana ner till lotten vid 7.30. Då hade någon eller några grävt upp potatis. En stor hink stod utanför staketet med potatis i. Den var alldeles nyuppgrävd vilket tyder på att de som stjäl oftast kommer tidiga mornar. Det vore bra om vi var fler som tidigt kommer och tittar till vårt område så vi får ha våra saker ifred.

Och, tänk på att inte lämna hinkar och annat man kan plocka i framme! Självklart använder sig tjuvarna av dessa för att fylla när de är på stöldturné.

Hökarängens Friluftsförening bjuder in till Öppet Hus den 17 augusti kl 12-16.

Ta med dina nära och kära och avnjut en dag i det gröna tillsammans med oss.
Vi kommer att ha vårt uppskattade sommarcafé öppet, där det finns kaffe och våffla att köpa för billig peng.
Vi snurrar igång ett tårthjul där ni kan satsa några småpengar för att dra in storvinsten: En hembakad
smaskig tårta. Vi kommer att ha livemusik och konstutställning, samt en workshop om att måla på stenar...

Varmt välkomna!

17. jul, 2014