Tusen Trädgårdar 11-12 augusti kl 10-17

Det riksomspännande eventet Tusen Trädgårdar, går av stapeln nu till helgen. På www.tradgardsriket.se hittar du alla trädgårdar som håller öppet.

30 augusti kl 18 – Miljö-föreläsning med Tommy Landberg på Lilla Frescati

Näst på tur står vandringen i Lilla Frescati, med föreläsning av Tommy Landberg, ordförande i föreningen. Tommy forskar på Botaniska Institutionen med fokus på hur växter hanterar allehanda gifter. Han forskar även på tillämpningar, hur växter kan användas positivt för att främja och "städa upp" miljön. Han kommer berätta om när,var,hur och varför man ska tänka miljövänligt. Han ger många konkreta exempel och förklarar i detalj hur och varför det fungerar - inte bara om växter i allmänhet utan även hur den enskilde kolonisten kan och bör göra.

Vi får oss också till livs fördjupade kunskaper i näring, kompost, bevattning, hantering av angrepp av insekter, sorkar och infektioner samt lite om mini-ekologi på kolonilotten och hur man kan gynna en mer levande miljö med (trevliga) fåglar och insekter. Ett samarrangemang mellan FSSK och Studiefrämjandet.

Max antal: 20 pers.  Anmäl dig senast 20 augusti till annika.stigmark@studieframjandet.se, i första hand en plats per förening.

Schysst Ekojul 2 december

Stor ekologisk julmarknad i Bryggarsalen. Håll utkik!

10. aug, 2012

Grönsaker, marknad, kolonikockar, bin, höns, äppelmustning, ekostig, kolonifrukt, blommor, utecafé, vandringar, kunskap, tombola, tävling, skol för barnen och fiskdamm.

www.pepparochpumpa.se

14. jul, 2012

Vi har tänkt att ha en liten fest för alla medlemmar med familjer i slutet av augusti på området. Men vi behöver ha en festkommitté som kan hjälpa till att fixa. Är du intresserad av att vara med i den kan du kontakta någon i styrelsen eller anmäla dig direkt här på vår hemsida under "kontakt".

25. jun, 2012

Nu är det dags att se över gången utanför din lott. Varje medlem har ansvar för gången utanför sin egen lott. Det är viktigt för helhetsintrycket samt för att inte ogräset skall spridas sig att gången rensas.

23. jun, 2012

Under sommaren händer det en del roliga saker i samarbete med studiefrämjandet. Nedan kan du läsa om olika studiebesök, kurser, föreläsningar mm.

KALENDARIUM VÅREN/SOMMAREN 2012

29 maj PRAKTISK MILJÖDIPLOMERING: Studiebesök på Långholmens koloniområde

Tillsammans med FSSK. Utomhusträff kl 18.00-20.00. Innehåll: Föreningens miljöpolicy och –arbete, sjöbevattning, kompostering, att bli bivärd, odla biväxter.
Begränsat antal platser, anmäl dig snarast till
annika.stigmark@studiefrämjandet.se

26, 27 maj TRE TRÄDGÅRDAR OCH EN RUNSTENSPARK

Heldagsutflykt. Visning av privata trädgårdar och en unik runstenspark på Adelsö. 250 kr. Anmälan på www.studieframjandet.se/odla

2-3 juni KURS I PERMAKULTURODLING – Årstafältet

Fåtal platser kvar. Kl.  9-16 båda dagarna, 500 kr. Teori och praktik. Ledare Maria Svennbäck. Anmälan till Birgitta Adolfsson 0709-24 09 19.

9-10 juni ÖPPNA TRÄDGÅRDAR

Besök trädgårdar eller delta själv på Öppna Trädgårdar 9-10 juni. Maila annika.stigmark@studieframjandet.se för mer information.

16 juni INVIGNING AV KULTURSTIGEN VID HÖKARÄNGSBADET

Kl 12-14. Fri entré. Perstorpsvägen 123, Farsta. Hökarängens Friluftsförening arrangerar i samarbete med Studiefrämjandet.

12 aug TUSEN TRÄDGÅRDAR – sista anmälningsdag 31 maj!

Riksförbundet Svensk Trädgård och Trädgårdsriket i samarbete med Studiefrämjandet välkomnar koloniträdgårdsföreningar att delta i Tusen Trädgårdar 12 aug 2012. Mer info på www.studieframjandet.se/tusen.

11. maj, 2012