stockholms stad har valt att använda biokol i sina planteringar i år. När vi lämnar in vårt trädgårdsavfall till en biokolsanläggning omvandlar man det där till just biokol. Anläggningen fungerar som en modern kolmila. Det är ett klimatsmart sätt att framställa värme bland annat. Och dessutom är biokolet tydligen jättebra som jordförbättring.

Lisbeth och jag var på öppet hus idag på en sådan anläggning i Högdalen där de visade hur det fungerade. Jättespännande! Man fick dessutom med sig en påse biokol som present. Och gratis fika!

De har öppet hus även söndag 2 april 9-17.

adressen är Selaövägen 7 och det är precis bredvid Högdalstippen.

gör gärna ett besök där. Och lämna gärna de stora grenar och kvistar som du inte vill ha på din lott dit. Mycket mer miljövänligt än att bara elda upp det.